Showing posts with label UiTM SI. Show all posts
Showing posts with label UiTM SI. Show all posts

Sunday, December 30, 2018

Interview

Assalammualaikum all
so for today nak bagitahu psl aku dapat IV kt satu firm arkitek kt Ipoh.

tarikh Iv tu semalam ( khamis 3.30pm)
dapat whatsapp hari rabu kul 11 pagi.
Masa mula2 dpt tu mmg excited gak r.
sbb berpuluh2 resume hantar, dgn apply kt jobstreet lagi, hampeh satu respon pun tak ada.
Dpt whatsapp tu masa kt ofis. syok sekejap, lepastu terus kalut. Sbb tak prepare apa2 lagi. Dah la kat ipoh. Dah la aku pun takleh track company tu aku apply bila dan dari mana. Jobstreet or direct.
Jenuh belek balik emel & jobstreet. kt jobstreet tak tahu cmna nak cari balik history yg mana dah apply. kt emel plak tak jumpa. lepastu cari kt fb kot2 dapat dari situ. Rupanya ada.
Nk kena tahu tu sbb aku bnyk kali update resume & application post tu.. mula2 gaji tinggi, makin lama makin rendha. mula2 graduate architect, lepastu any post vacant je. Haha...
Nak kena recall bnda2 tu semua, penting sbb nak tahu nnt kalau dia tnya psl gaji ka apa ka..
Lagipun nak kena check balik company tu sapa, nak kena tahu la serba sikit ttg company tu.
Last skali jumpa la semua.

Psl resume and company tu satu hal. Portfolio tak siap lagi ni. Tu yg kalut sket tu. Nak kena print. Mana nak cari tempat yg print murah dan boleh cepat siap. Mula2 nak pegi Linggo kt Prai, tapi last2 buat kt kepala batas je, sbb nak balik amek softcopy kt rumah, nak patah balik ke prai tu makan masa, minyak lg, jem lg. Nasib baik la harga sama dgn linggo. 118 oage mostly half colour. Rm111. Oklah.. kaler rm1 per page. B/W 50sen per page.

Cuak jugak masa nak prepare semua tu. Dgn dok fikir cemana nak jwb interview ni. Sbb tak pernah lg interview kerja. Masa dulu2 interview nak masuk belajar je masa degree lama dulu dgn master baru2 ni. Satu lagi belum pernah di interview oleh chinese.




Interview hari khamis pukul 3.30 ptg
Aku g ngn parent aku diorg nak ikut. Bertolak kul 11suku, sggh mkn kt k kgsar, smpai ipoh dlm kul 2.stgh. smpai kt area rumah kedai ofis tu dlm kul 2.40. kul 3 aku dah tercegat kt tangga ( ofis tgkt 1 rumah kedai). Aku baru nak tekan bell, tetiba ada sorg minah ni turun. Nampak gaya mcm interview jugak. Bila tanya dia betul la dia interview jugak. katanya kejap je dlm 15 min je. Cuma tgk portfolio n sembang2 biasa. Lega la jugak aku. Lepas dia chow aku naik. tak dan seminit duduk trus pggl masuk bilik bos utk di interview.

Aku masuk dgn cuaknya. Lepas casual greeting & brief intro, dia mntk nak tgk portfolio aku. So aku pun tunjuk la portfolio aku. Satu2 aku selak tapi briefly sekali lalu je go through psl projek aku. Dari urban design sem 1 smpai la habis design thesis sem 4. in full english. Lepas dlm 8-9 min mcmtu, hbis tunjuk portfolio Master aku. Then aku tunjuk pulak portfolio degree & work experience. (yg tu aku buat masa nak masuk master) yg part belajar tak tunjuk pun, trus skip waktu kerja. Aku tunjuk dan explain jobscope, dan compilation of works yg aku dah buat. Aku cerita la yg aku dah merasa baut semua jenis kerja dari schematic design, to presentation drawing, to working drawing, detail drawing, submission drawing, tender drawing, construction drawing, documentations, porject management, meeting minutes, site meetings, technical meetings, liason with authorities, engineer, contractor, etc. Selama aku kerja 2 tahun as assistant architect. Masa tu mmg aku kaw2 jual diri aku pasal aku tahu bnyk ttg project & contract management, siap sebut lg lecturer pun admt yg aku ada pengetahuan yg advance dlm topic tu. haha.
Lepas tu dia present pulak portfolio ofis dia, dlm 3 mins ttg apa yg dia buat. Kalau ikut, design dia cantik2, canggih, jenis client yg ada duit. banding dgn hasil kerja aku, mmg jauh sekali la. Bnda sekadar ada je.

Then dia tanya psl boleh ke kerja sini sbb dia tnya aku dok mana, ak ckp penang. Pstu aku ckp la aku boleh je. dia tnya single ke. aku ckp y a single. Aku ckp ipoh ni bukan la tmpt yg asing sgt sbb aku buat PART 1 kat Seri Iskandar. Design thesis pun site kat batu gajah. AKu pun masih single, masih lg blum ada planning yg tetap utk career & life aku. So kalau aku dpt kerja dgn dia boleh la aku settle down kat ipoh dan teruskan kehidupan kt situ. Sbb dia ada ckp staff dia kebanyakannya dah lama, dan dia taknak la org dtg kerja dgn dia kejap2, je lepastu chow.

Pstu dia tnya psl gaji. Aku pun masa tu trus terang dgn dia ckp yg aku apply for any post vacant, so depends on post la. Dia kata aku layak PART 2 Architect la. So aku pun terus terang just cakap yg gaji tak kisah, 2.5k pun aku terima asalkan berbaloi dgn workload. (aku sebenarnya desperate, sbb sebelum ni aku letak salary expected 2.7k pun takde respon. mmg rendah gila babi punya.) Aku tanya dia psl work culture ofis dia cmna. Dia ckp jrg la kena stay OT. selalunay dia bagi je balik on time asalkan kerja siap.
Then dia kata dia xleh bg jawapan dlu sbb dia kata tahun depan baru boleh bagi jawapan sbb dia tgh tggu ada projek besar dia nak dapat. Projek tu on, baru dia boleh hire new staff. Dia kata latest is before Chinese New Year.
So dengan itu, tamatlah interview aku dgn dia. Aku pun balik la.

Kesimpulan dari interview ni aku pun tak tahu la nak kata if it was a success or not, apa chances aku. Kalau ikut portfolio, mmg design aku out, siap dia point out 3d aku xrender. (pc aku rosak mas tu sbbtu tak render, just save jpg, pastu photoshop je overlay layer2 lain2). Tapi bonus point aku psl aku tahu seri iskandar & batu gajah. katanya projek besar dia kt area2 situ. Psl skill aku, mcm english & contract management aku tak tahu la org lain mcmana. Sbb aku english pun terabur jugak. COntract management tu kalau sapa2 handle projek, kerja lama, tahu la. Dan aku tak tahu pun dia nak ke org with such skill? sbb dia pun tak tanya sgt psl bnda tu masa interview, so dia takda la evaluate aku or tahu skill aku tu tahap mana. hmmmm
Aku pun berbelah bahagi sebenarnya. Ipoh ni jauh. kalau taping tu okay la lagi. Xdpt pun takpa. Tapi tak tahu pulak bila la aku nak dapat kerja lain. ada ke? So dapat pun oakay, tak dapat pun okay. Mcm takdela mengharap sgt kan. so, pray for the best.

haha Tebal portfolio aku weyh, 118 page smua. Aku malas buat baru. Guna balik format dan segala isi design report. Cuma tambah2 kerja2 semester yg lain je.


Ok lah kawan2 untill then. tata

Wednesday, June 22, 2016

Master in Architecture LAM Part 2 Interview UiTM Shah Alam

Assalammualaikum all
sorry for not updating. kinda busy. sbb kalut nak apply for further study ni.
As you all are informed, aku skrg dlm proses apply sambung belajar ke UiTM.
11 Jun haritu, ada interview utk intake september.
Jadi for the past 2 weeks mmg aku busy dan kalut dok pulun siapkan portfolio. aku mmg dah buat lama dah, sejak akhir taun lepas, tapi buat sikit2. dan bnyk kali tertangguh. jadi last minute gak akhirnya. Hasilnya, ok jer. Memuaskan. nak kata cantik tak, nak kata buruk pun tak jugak. not bad. biasa2 je. but definately a lot more need to improve.

so this is what my Architectural portfolio looked like. I must admit compare to other people, mine looked like from a hand of preschool.










segan nak tunjuk banyak, sikit2 je dah.

so interview was on saturday morning 11th june
kami satu family ke sana la. tido kt hotel uitm.
i took a day off on friday. rehat. but my sis dont. jadi we all bertolak lmbat. after office hours. pickup kakak kt ofis dia kt bayan baru penang, then pegi terus.
plan dia aku yg akan do most of the driving, sbb aku cuti haritu, so boleh la rehat. turns out tak pun. first abah yg drive. smpai bkt merah, beli kfc utk bekal berbuka nnt. lepas tu kak yg drive smpai ipoh, berhenti tepi tol dan berbuka dlm kete je. tak nak sggh R&R sbb tahu dah mesti penuh sesak semua org pun nak stop. tambah cuti sekolah.





sampai kt hotel dah lewat malam. tp sempat lg kuar lepak ngn kazen. igt rmai leh join tp sorg je yg dpt dtg. beli bekal utk sahur siap2. sahur dlm bilik je sbb hotel xde sediakan sahur.

esok pagi. jeng jeng jeng..



berdebar pulak rasanya. masa bersiap pagi tu, i noticed a few things! damn necktie tak bawak! surat jemputan interview pun tak bawak.. aduhh... hopefully its not a big issue la..



its supposed to start at 9am. being me, 8.10 dah terpacak kt courtyard FSPU. the earliest to arrive. :D
gradually ppl start to arrive. ramai rupanya. sbb all FSPU punya master course interview on the same day. utk kos aku nmpk ramai junior. archirock, archiriot, anarchive. batch aku sorg je. ods fawas sorg.
lepas daftar a ada briefing sikit. msa daftar dpt form kena jawab soalan. tak tahu pulak ada kena jawab soalan macam essay. dia tulis short description. aku tulis 5,6 ayat je la. org lain dah jwb mcm essay smpai page belakang. lantak la. lol.
i jsut hand in the form. tetiba baru aku tahu hantar tu ikut turutan. aku hntar awal, jadi aku la dpt no 1. calon pertama interview! aiyaaaaa..
aku mmg suka awal2, tp xnak le org 1st. adehh





msa interview tu diorg paggil 3 org sekaligus menghadap 2 panel.
so aku kena dgn fawas & sorg akak ni.
gila. fawas grad 1st class. exp keja 2 tahun. design gempak. portfolio lawa.
yg akak tu dah ada exp keja 5 tahun dan dah ada master in project management.
aku? xde ape yg nak ditunjukkan. exp keja baru setahun stgh. design biasa je. grad lepas 10 sem. portfolio pun biasa2 je. adoiii...
hmmmm.. tawakal je lah..

aku cuma yakin dgn confidence dan skill aku je time jwb soalan2 yg diorg tanya, full english dan lancar. hahaha.. itu je la strength aku ada.. hehuuu...

lepas habis tu aku g la jumpa org lain utk bagi tahu apa yg aku lalui masa interview tu. bagi la tip sikit kt dirog, bg diorg a general idea how the interview was conducted. so diorg boleh la prepare sikit2...
lpas tu msa tggu bapak aku amek aku aku sembang2 ngn fawas, dia tggu bini dia nak pickup dia. hopefully ktorg lepas la masuk. dia tu aku rasa mcm confirm je masuk, yelah apa yg dia tunjukkan mmg strong. aku je ni taktahu lagi cemana. tp aku cuba la cool en...
lpas abah amek, bwk balik ke hotel. msa tu dlm pkul 10.45. nak check out kul 12. dpt la gak baring dlm 15-20 mins.






ahaha muka pasrah lepas interview.
jadi sampai situ je lah cerita aku.

sekian.







Saturday, August 8, 2015

why im so busy

Assalammualaikum all...
selamat raya
haha still sempat lg kan? raya sebulan ma...
ok utk post kali ni nk cter nape aku busy sgt tu

ok ni la 2 projek yg aku buat. dedua utk gomen. satu yg besar, kolej komuniti. satu lg kecik, bangunan tambahan pusat kesihatan UiTM penang


utk kolej komuniti ni dpt msa akhir bln disember last year. under JKR.
buat design presentation working drawing semua. sbnrnya dpt projek ni dah lmbt sgt. tu yg busy sgt2 tu. nak make up loss time oleh JKR yg lmbat cari & lantik consultant.







design ni adalah design development yg ke5. da 5 kali tukar design. msa 1st tu ada 3 option. 2nd and 3rd ada 2 option. 4 & 5 xda option dah. bnyk gila perubahan. so ni final punya design lah.
tp bila masuk bab teknikal 7 working drwg pun bnyk gak yg berubah lagi. biasa la. proses.
projek ni xde la bsar mane. tp dgn JKR ni mcm2 dia mntak. pening. tp duit xde. mntak mcm2. dah lmbat, tp komen & ammend bnyk gila xhabis2.. dah tu guane. mmg la aku OT balik malam tetiap ari, weekend pun kalo x OT bwk balik kerja, tiap2 mggu mcmtu.
frankly lepas balik europe tu aku sbnrnya mmg xrehat smpai la sekarang. sejak sblum puasa, bwk ke puasa,(wktu puasa pun bleh kata OT gak tiap2 hari. berbuka kt ofis. balik mlm. ada hari yg kena g KL utk meeting ngn JKR kt hq diorg kt maju tower tgh2 KL. gila.) penat sgt. moto aku tu pun aku xdan bwk. sampai la sekarang baru la ada masa sikit kan.. aku mmg betul2 penat. nak muntah dah aku xrehat asyik dgn kerja.


ni plak projek uitm. ni dpt prtgh bln 2 taun ni. this project is musch simpler. kecik dan design pun dah ada, cuma adjust sikit2 aje. pun bajet & bnyk dan bnyk sgt msalah. projek kecik je, tp problem dia mcm2. ya ampunn.... pening kepala.




simple je design dia. duit xdak. 3d ni pun saja buat.. bukan perlu pun.. projek kecik & simple sgt.. bangunan tambahan je.. ptut ada bangunan original kt blakang tu tp xbuat r... mlas.. bz kot ngan kolej komuniti. kebetulan buat tu serentak.. adoyai....

so alhamdulillah lepas ni xdak apa sgt dah kot.  dua-dua projek ni msih brjln, belum tender lg, tp bleh kata 99% da siap la. kalo ada perubahan pun sikit je la. harapnya ofis ni akan kembali tenang sekejap dlm sebulan dua.. mcm taun lepas. bukan tamaw projek, nak tapi kalo dpt lmbat sikit tu dlm sebulan, dua tu oklah kan. atau dpt projek yg betul2 simple & client xgaduh nak cepat dan mntk perfect sgt... kot la dpt projek banglo sebijik kan...



so itu jelah for today
xde la ape update sgt
but, better than nothing right?

adios~

Wednesday, January 22, 2014

end of studio 8

Assalammualaikum.
yo semua amcam? yeah smlm berlangsungnya external review.
kejap je masa berlalu ye? rs cam baru je lg msuk sem bln 9 hrtu. skrg ni aku dah semester ke 9. gila la dah taun ke 5 ak dok kt seri iskandar ni. bnyk gila perubahan kt area dlm & luar UiTM. but, more on that later.
lega rasanya.. aku yakin akn lulus design sem ni in shaa Allah. all those sweat & tears, money, kena troll lg. its all worth it. ptut la bila dah habis 08 org kate its the sweetest victory ever.





internal review



external review


fuh penat kot masa nak buat ni. bnygkan sejak prtghn bln 12 hrtu mmg xbrenti dok buat keja, pg ptg mlm tgh mlm pg ptg mlm tgh mlm... stop jap utk solat n makn je. n tdo kejap bila dah penat sgt. sakit kot menderita gila2... krismass ke new year ke ape lgsung xpedulik dok buat keje je xbrenti. study utk final pn xdan, design pnya pasal. da la duit bnyk habis


 ha ni baru printing utk submission.. blum lg kira barang2 beli model, printing utk crit session. msa pre submission & first draft lg.. ada lg tu. tu pun blum kira design report & design portfolio lg. case study lg. trip lg. bnyk lg kot kalo ikut spnjang sem ni.




ni la board aku.. gla xpernah aku buat 12 full board A1. msa part 6 4A0 = 8A1.. msa part 6 yg repeat tu pun 4A0 gak. msa part 7 9A1



msa review ni gak ada meeting utk workshop. buat kt bukit aki(lala land)


















04. sian diorg wat kt atas ni sbb 08 amek studio diorg. sori. hehe











yerp tu dia review.. aku hrap sem ni lepas la.. fuh fuh fuh!!!


gila lahhh...yg pntg skg ni aku dah freee hahahahaa
blik rumah ak nk mkn, tido, jalan2 semualahhh... hahahahaaaa bestnyerw...
tataaaaaaaaaa.....