Tuesday, December 15, 2015

Blade dah menunjukan simptom-simptom kecil problem

Assalammualaikum kawan
so spt tajuk tu, Naza Blade 250gtr yg haku pakai setahun ni dah mula menunjukkan simptom2 problem

benda kecik je, but its still something yg not good la kan

yang pertama : Enjin
kalau park kt luar, kena hujan, bila start mesti rpm xmenentu. perubahan xbnyk tapi ada sikit
so bila bwk dlm hujan lepas keluar parking tu xbrapa smooth. kita maintain throttle tp dia kejap laju kejap slow. sikit je besa, tp ada rasa. tapi lepas da panas sikit enjin tu, xde masalah la
nak kata plug cap bukan, sbab cuma jadi bila parking kt luar waktu hujan, dan bila baru start. once enjin dah running, dah panas xjadi dah. so xtau punca. dulu xjadi pun mcmtu.

yang kedua : susah nak start
kdg2 bila lepas on kunci, tekan start. nothing. xde bunyi pun. as if mcm xon kunci atau starter rosak. tapi yang lain normal, meter menyala, dgr bunyi fuel pump etc. on off, on off, tarik klace lepas, tarik, godek2 sket baru boleh. kadang sampai 4,5 kali buat sampai seminit lebih. susah tu. xgerak lagi xpe, tapi kalo la termati enjin masa kat simpang ke, tak ke naya tu.
utk bab tu aku xsure apa masalah dia. tapi ada la sekali tu aku isi minyak sampai penuh melimpah. waktu tu mmg xleh start. bila tekan start dia bunyi starter tu "sret" sekali je. lepas tu xde dah. tapi meter jalan, fuel pump pun dgr. turns our kalo injection mmg xleh isi sampai melimpah nnt xleh start.
xpe lah, tp xtahu la ade kaitan ke tak dgn xboleh start biasa2 ni sebab sejak tu yg jadi susah start. tapi dah mmg xpernah isi penuh dah. so masih lg xtahu apa punca.

mungkin takde kaitan. clutch sensor barangkali. sbb nk kena adjust clutch tu baru bleh start. sbb ada org sruh try masa tekan starter tu clutch tu release sikit slow2. buat mmg jadi. boleh start everytime.
taktahu lah. bateri kiranya dah cukup setahun dah. tapi xmungkin bateri sbb ramai je pakai smpai setahun lebih, dua tahun. taktahu, weekend ni mmg nk kena bwk ke abg fathi AFZ Performance di Sungai Petani.


oklah gais
nnt kita sembang lagi
chow


4 comments:

  1. Salam bro. Saya juga blade rider dan mengalami masalah yg sama. Baru tadi tukar clutch sensor. Memang betul itu puncanya. Campur upah, kos semuanya RM15.

    Tak mahal. benda kecik. Ride well!

    ReplyDelete
  2. Have you solve the erratic idling rpm problem?
    It could be the air filter problem. Rain water may have somehow gotten into the air filter. After warming up, the water evaporated and fueling back to normal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. not yet, but thanks for pointing that out for me.
      will tell the mechanic. im not good in DIY stuff. hehe...
      but will try to learn through him a bit.
      thanks again!~

      Delete