Saturday, November 14, 2015

sepanjang setahun guna blade 250gtr

Assalammualaikum all
so post kali ni asih lagi psal moto
hehe sori la ye kalo bnyk sgt citer psal moto blade ni. i know its boring to some, but i just wanted to share

Here i wanted to tell you about how my bike doing and how i take care of it. also to show stuff that i had gotten so far. so heres the list, it goes the chronology of the item form the first i bought to the latest item.

this is the riding gear that i have. dah pernah tunjuk dulu, tapi haritu bulan 1 beli riding boot. medium high cut. kalis air. murah je ni yg polis punya. kalo ori dlm 200, ni tiruan dlm rm170 je beli kt paasar mlm. memula jenuh cari bnyk tmpat, kedai moto, kedai kasut, kedai outdoor semua takde. balik hampa, singgah pasal mlm nk beli mkanan, tup2 terjumpa, beli terus. im so lucky. to get this boot and also help support the pasar malam vendors. :)





this is rock oil chain lube. orang kata ok. tapi bagi aku xok. dia cepat kering. mcm nk kena spray setiap 2,3 mggu. weekly motor ni gerak 120-150 km more or less. cepat kering, lepas tu minyak jadi beku, berketul, keras dan liat. skali tu hntar g bike wash, cuci rantai brader tu tegur, lama xcuci motor ke minyak rantai dah keras dan liat. jadi lepas ke kedai tu dok trfikir nak tukar. msa tu dah pkai dlm 6 bulan lebih. silkolene mahal sgt. rm 50. rock oil ni baru rm35. beli kt kedai moto. skrg pkai waxco ni. kt mana2 pun ada. beli kt sunshine. rm 10.60 je. tapi utk sementara. nk beli yg elok pnya lepas ni. msih lg dlm research. kalo nk jimat boleh, pakai je minyak itam yg dah guna. haritu msa servis kriss tu lupa pulak nk mintak dia simpankan.
oh you should never ever use WD40 utk lube. jangan. no! WD40 will dissolve minyak yg dah sedia ada dlm o ring chain tu. lagi dia cepat rosak.



another riding gear. helmet KHI. just in case kalo nk bwk pillion or nak selang seli dgn helmet LS2. ye lah helmet ls2 mahal, xkan nk belasah pakai hari2. besides, fullface helmet ni fov(field of view) dia narrow. so xnmpak kalo kita nk double check view blakang lepas tgk side mirror. mmg xnmpk. sbb tu prefer pkai yg bukan fullface, tambah2 lalu jln jamm cth ulang alik g keje. sbb kita tgk bleakang guna ekor mata kita. with fullface you cant do it...




one more for my riding gear, this is 5.11 tactical half glove. boleh pakai utk ride. setakat dekat2 ni naik kejap2 pakai ni. kdg2 guna g keje gak. ni pun tiruan. beli online rm35
suka pakai sbb ringan, senang simpan, tapi xde padding. kalo ride lama cepat sakit tapak tangan


mcm gitew pakainyer. ignore the ice cream okay? :)


ni legbeg. waterproof. beli online. rm110 trmasuk pos. kena pakai sbb fon, wallet semua xmuat masuk poket. tambah pkai jeans ketat, perut boroi kena tank, peha besar gemuk... ahahahahahaaaa XD


mcm gitew pakainyer


this is paddock stand. the most expensive so far. online jugak rm190 inlcuding postage
this is important. its used to lube the chain and clean the chain. dulu masa tadak paddock stand, kena tolak sikit2 la moto kalo nk spray lube. cuci rantai mmg tak lah. hahahaa










this is chain cleaner & chain brush. 2 bottle with brush rm110 with postage
dia kata spray 5 kali dah cukup utk sekali basuh.. aku spray berbelas kali kot...
msa first time cuci, kesan minyak rock oil yg lama tu xhilang btul2. cuci kali kedua aku letak kaw2 banyak. then let it settled for 10 mins. lepas tu baru basuh & bilas. mmg bnyk mnyak keluar. too much i think. takut dia dissolve minyak dlm o ring chain tu sbb pakai bnyk kot chain cleaner, siap biar 10 minit lagi. bygkn la 2 kali basuh stgh botol habis. lepas tu, tu yg beli chainlube waxco ni nk cepat2 letak balik takut rantai rosak. yg rock oil tu ada lagi tp tobat xmo guna dah. lol






okeh, cerita dia cmni. aku cerita dari awal. aku sejak awal lagi aku pkai chain lube rock oil. yg foam. aku xde la masa nak beli tu cari spesifik brand ni, cuma msa g kedai megafortune kt bandar perda dkt dgn ofis aku tu ada 2 je chain lube. satu rock oil tu, satu lagi jenama silkolene. sbb silkolene mahal rm50, brbnding rock oil 30, so aku amek la rock oil. lgpn org xkp xkisah sgt brand dan jenis asalkan ada.

lpas da beli aku pkai la kan. sambil2 tu tnya la kt group whatsapp psal minyak ni. ada org ckp cepat kering dan selalu kena lube. aku xkisah la kan. tp msa guna tu aku mmg perasan dia mcm cepat kering, so aku pun lube la dlm stiap 2 mggu(lbih kurg 260-300km) . aku mmg pelik mcm selalu sgt nk kena letak. tp fkir xkisah la sbb org mmg ckp cpt kering. aku pun continue letak stiap 2mggu mcmtu. letak bnyk la tu.

so lpas berbulan2 akhirnya aku ada jumpa satu bike wash kt SP utara. so aku pun g la nk basuh. sblum ni basuh sndri je. xde la thoroughly. basuh gitu2 je. masa nk g tu aku mmg target nk basuh rantai. lpas diorg basuh tu pekerja tu tegur dah lama xcuci motor ye bang. minyak rantai da keras & liat. ssh nak hilang. tp dah ok sikit. skali lagi basuh nnt hlg la kot. aku dah agak dah. segan pulak aku ngn brader tu. xpe la. lpas tu aku tau la yg brand lube aku beli tu xbagus sgt. sbb mmg bleh rasa dia melekit sgt2. kalo tiap2 kali masa lock sprocket moto tu mesti lekat kt tangan. kt padlock tu lagi la. so aku pun beli la chain cleaner skali ngn brush tu. aku basuh la rantai tu. memula aku basuh mcm xkeluar sgt.





lepas tu bila aku nk basuh lg skali tu aku basuh tantai kaw2 punya. spray banyak2. biar 10 minit dia resap, lpas tu gosok dgn brush tu betul2. sambil2 basuh tu tmbah lagi cleaner. mmg betul2 keluar segala daki ktor ngn minyak. hitam sungguh. lepas tu aku biar dia kering. msa biar dia kering tu, kt porch tmpt aku letak moto situ bocor. bila hujan mmg direct menitik kena kt moto, dan plg tepat kena kt sprocket. semalaman hujan. esok pagi aku tgk rantai dah ada kesan karat sikit.




xcuak kaw??!! jenuh. aku pun kelam kabut cari minyak waxco kt sunshine sbb dlu sblum beli rock oil lube tu ada nmpk bnda ni, tp xbeli la. lepas beli balik trus sembur. tp xjadi ape pun. sembur bnyk pun xilang. mlm tu hujan lagi. semalaman. pagi lpas tu, sblum g keja spray lagi waxco. tp xjadi apa. parking ptg tu kt opis hujan. balik hujan lebat. msa kt opis tu aku ada la post kt fb nk tanya nk buat cmna, bnyk la org bg suggestion. tp xdpt nk buat sbb xleh sggh bli brg2 tu sbb hujan lebat sgt.










smpai umah, malam tu aku gosok rantai ngn waxco tu tadi. alhamdulillah hilang. sbb karat tu on the surface aje. aku suspect sbb boh bnyk sgt chain cleaner tu la, lps tu plak biar dia tggu 10 minit, mybe dia dah masuk dlm o ring dan dissolve minyak yg ada dlm tu. so skrg aku dah tahu la cmna nk buat. lpas cuci letak lagi waxco. dan letak skit rock oil lube tu. wlpun dia nmpk mcm xbgus sbb pekat likat & cpat kering, susah basuh mcm kalis air, tp tu la guna dia. supaya minyak xmudah hilang bila kena air. huhu
so from my experience, i learned that
invest on good quality chain lube.
if use cheap one, make sure you know what to do. check, maintained, lube and cleaned regularly
apply the lube like every 3, 4 days or  250km. paling koman pun lepas 5 hari atau 350km(depends)
clean the chain after 2 weeks or 500km. paling tidak pun 3 weeks or 600km.(depends)



so thats it for now
thanks for reading
chow!~







3 comments:

  1. Moto blade 250 tahun 2008 masih berbaloi ke ?? Jimat minyak tak ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk condition. tgk harga. tgk history. 2008 model carb. jimat minyak tu, takda la beza sgt dgn yg baru. dari segi power pun takda beza sgt..

      Delete
    2. Oh okay2 . Terima kasih sbb share serba sikit ..

      Delete