Assalammualaikum all
today wanna talk about my bike, naza blade 250gtr yg ada minor problem
tak rosak cuma annoying problem yg xtau punca dan belum solve
ok simptom dia like this. stat enjin ok. waktu idle ok. bila bawak, masa awal tu, kdg2 Fi nyala. kejap je xsmpai seminit lpas tu padam. msa nyala tu motor ok je, mcm xada apa2. then bila dah bwk jauh sikit dah panas, bila slow down kalo nak amek corner atau lalu jalan jamm dalam rpm 2.5 - 3.5 waktu tu rpm jadi xstabil. kejap naik kejap turun. mmg annoying. tapi rpm tinggi takda masalah. jadi bila rpm rendah dan enjin dah panas dan bawak slow. always. usually happen when going through heavy traffic. bwk slow between 20-40kmh, kejap rpm rendah mcm nak mati, kita tambah throttle dan/atau tarik klac. lepas tu nnt tiba2 rpm mencanak naik, mengaum pulak dia. lepas sikit throttle. lepas tu nnt rpm drop balik, jadi mcm nak mati pulak.
memang pening. mmg annoying.
nak kata plug cap bukan sbb plug cap selalunya simptom rpm xmenentu kalau idle. but change it nonetheless. plugcap mmg ok xda crack. even tukar baru pun masih jadi.
spark plug pun tukar jugak.
ada smpai tahap moto mati enjin bila kt corner masa tarik clutch. bahaya gilaa......
ada kata o2 sensor. ada kata ETS TPS sensor. bawak ke AFZ. abg fathi check ECU guna natang komputer cucuk tu. katanya kt situ o2 sensor. dah cuci. mula2 macam ok. tapi lepas 3 hari jadi balik.
lepas ni nak kena tukar EST & TPS sensor pulak.
duit dah bnyk habis. masa dah bnyk habis. jadi sejak lebih kurg waktu bln 2 mcmtu.. motor masih xok. bukan rosak, minor problem je. tapi annoying yg amat. dan kita pun jadi cuak takut problem makin melarat, nnt moto breakdown tgh jln atau rosak teruk jadi kos beribu nanti.
adat la moto besar ni. bkn stakat blade je. mana2 motor pun ada penyakit dia yg tersendiri. dan bila motor buat hal mcmni mmg kena standby la duit bnyk2. sekali meragam mmg sakit laa....
oh by the way just nak bagitahu aku ada tambah aksesori baru
lampu signal tambahan
ada 2 lampu. merah dan kuning
ada 4 wayar. so multi function.
boleh jadi running light, signal, hazard and extra brake light
macamni la lebih kurang..
buat masa ni aku letak sbg running light & extra brake light je. direct sambung, xada suis. so bila on kunci je dia menyala,
nnt tgk la lainkali boleh la buat dia sbg extra hazard light dan extra signal.
hehe..
next project sama ada nak letak running light depan atau letak spotlight. xsure lagi. tgk fulus dulu.
macam2 nk buat moto ni. ekzos pun tak tuka lagi.
haha....
motor sy problem sama juga..masa slowdown tarik clutch enjin mati..rpm tinggi ok je..motor sy naza n5
ReplyDeleteN5 lain dgn blade. tapi menurut pomen & user2 lain mmg tu adalah common problem. tak sure macamana nak solve. mungkin dah ada solution. tp haritu dgr2 mmg macamtu je lah. lgpn rmai org ckp better blade dari N5... tapi tak tahu la kan... kena tanya otai2, user dan pomen2 yg lain...
DeleteMotor sy juga sama problem, blade gt250r. Lepas hujan jadi kena problem, dah tau solution ke?
ReplyDeletekadang2 sbb kena air..
Deletekalau basuh tak cermat pun boleh jadi jugak.
biar betul2 kering sehari dua, nanti ok lat u...
kalau masih jadi, mungkin masalah kita sama..
tak tahu punca
kena hantar pegi kedai buat full check up.
Saya kena juga baru ni,lps langgar lopak air..panik giler..lama sikit lepak baru ok terus balik rumah...
ReplyDeletemungkin sbb air tu terpercik kena kat tempat2 sensitif. atau mungkin juga gegaran tu buat certain2 parts jadi longgar or tak betul sikit2. apa2 pun check kt kedai. preferably yg pakar.
Deletenak tanya...saya tgh tgok naza blade 250..nak tanya..kalay mior problem tu kan..selalu berapa ribu km baru dia buat perangai dan lg satu berapa kos untuk repair minor problem tu
ReplyDeletekalau bad luck tu, semalam keluar kedai hari dah buat hal... pernah ada org jadi. plug cap. bnda standard. satu adalam rm70-80 mcmtu...
Deleteselalunya lepas 5k km or 6 bulan tu standby la plugcap, cable clutch, cable throttle, etc...
tambah2 yg jenis parking luar terdedah panas hujan...
Moto sy blade 250 tahun 2012 pun alami yg sama... Plug cap dah tukar baru ori... relay2 semua dh tukar baru.. tpi still waktu idle atau bawa slow moto nk mati... Sebab ape ye... Bole bantu beri pendapat x... Buntu dh cari jawapan..
ReplyDeletetak tahu la.. kena bwk g sc atau mana2 workshop yg boleh check error. mybe kena tuning balik naik dyno barangkali..
Deleteminta bantuan rakan2 blade.di mana boleh buat dino untuk blade ye
ReplyDeleteAFZ Performance di Sungai Petani Utara, Kedah
DeleteRZM di Paya Jaras, Selangor
Gewes di Pandan Indah, KL
utk info lanjut, boleh join fb group :
-NAZA BLADE MALAYSIA(NBM)
-Hyosung @ Naza Blade 250/650 N/R
-NAZA BLADE COMMUNITY
Naza blade 250 boleh pakai steering damper Jenis apa?
ReplyDeletetak pasti
Deletetapi ramai org advice against it. (250)
sbb katanay probably do more harm than good. terlalu berisiko. Better takyah la.
tapi kalau still nak pasang, terpulang.
Assalamualaikum n salam sejahtera,saya baru beli blade 250 tahun 2013 saya onwer ke 3 kot(beli masa pkpb) . Pernah jadi gak masalah rpm ni waktu free gear kat traffic light rpm 3000...balik check timing ok, bukak kotak air cleaner ada satu sensor kat situ( idle sensor) try bukak n cuci...Alhamdulillah ok je sampai skang ni. Sebelum tu saya add on injector cleaner dalam tank petrol UMW INJECTOR CLEANER.
ReplyDeleteoh yeke
Deleteterima kasih atas perkongsian tuan.
akan dicuba nanti.
Minyak pendapat Naza 650R saya bila idle OK tapi bila 4k RPM keatas dia mati. Kena tunggu kat 5 min baru boleh hidup balik. Montak pandangan otai2
ReplyDeleteSaya nak tanya tentang masalah Naza blade 250 bila start timing motor tak sekata dan mati enjinnya.
ReplyDeletemungkin plug cap
Deletemungkin juga o2 sensor
Bila nak ambik Moto jenama pelik, lagipun harga murah, kena consider banyak benda. Start dari A to Z. Maintenance, service, costing, spare parts availability, and etc;. Bukan semua brand boleh jadi perfect overnight. Pomen saya yang kerja 20 tahun pun kata ambik Moto Yamaha atau Honda saja. Sebab dua2 brand ni consistent. Jarang ada masalah unless orang yang pakai tu tak elok lah. Let's say ada masalah, dua2 brand ini sentiasa ada backup untuk spare parts and demand. Brand yang selain daripada 2 ini mungkin ambik masa lama lagi untuk menstabilkan product mereka. Contoh tengok EX5 & LC135, motor semua ni selalu dipakai. Boleh nampak mana2 pun. Sebab motor tu ada spare parts ada backup standby. Maintenance service costing pun senang juga. Utk Moto besar R1, R6, R3, R15, CBR 150, 250, 500, 650, 1000. Suzuki and Kawasaki pun susah sikit nak dapat spare part. Tapi ada backup maintenance service. So yang ni lah realiti & fakta pasal moto2 kat negara kita ni
ReplyDelete