Wednesday, November 30, 2016

Studio 01 INDERALOKA

Assalammualaikum all
holaaa.. lama xpost kan? bz giler la katakan...
so much to do, yet so little time. master ni mmg gila babeng sibuk dia. tambah2 studio 01 ni.
skrg ni tgh midsem break, so ada la masa nak tarik nafas sikit, kalau tak, mmg tak dan.
everything is so fast and damn hectic. subjek bnyk, design pun bnyk gila nk kena buat.

Post kali ni just nak cerita to you all a bit about my life as a master of arch student kt uitm puncak alam ni. kawasan ni xde la baru sgt. lama gak la.. rasanya lagi lama dari seri iskandar sana, tapi tak happening la mcm situ yg dah naik macam2. but still ada tesco, mcd, so kira ok la kan. rumah mmg bnyk. apartment pun ada. tapi xtggi sgt la. kebanyakannya low cost walk up apartment (5 tingkat). Uitm situ pun baru buat, xtau la bnyk mana fakulti, tapi fakulti aku FSPU dan art duduk sbelah menyebelah, dan jauh nun ke hujung  pinggir uitm, jauh dari fakulti2 lain, pentadbiran, library kolej2 lain. xtahu nape buat cmtu. uitm ni PFI (privately funded insiative). malas aku nk citer panjang2, semua info psl uitm dan bandar puncak alam ni korg boleh cari sendiri kt internet. ramai da org tulis blog psl ni.

ok masuk bab belajar lak. utk sem ni ktorg ada 2 project. 1st groupwork buat master plan. kitorg kena masuk competition. UM masterplan competition. tapi competition tu hanya open utk professional, bukan student, so kitorg collab dgn firm. kitorg yg buat, tapi submit atas nama diorg. yg ni kerja group. satu group ada dlm 7-8 org. ada 4 group semua skali. agak lain sikit dr task sebelum ni. sbb selalunya utk sem 1 ni buat urban design. Its a bit different from architecture. so susah utk buat sbb benda tak pernah buat. and its hard to tune to think like urban designer rather than architect. bukan urban or regional planner. tapi urban design. a whole new discipline. kt malaysia maybe kurg exposure on bneda ni and kurg popular. but its interesting actually. so for 1st project ni its a bit of combination of urban design & architecture master plan. susah woo nak buat ni sbb competition, so xleh la buat cikai2. kena la buat bagi elok sikit, sbb nk jaga imej uitm. masa baut site analysis tu jenuh la pusing UM. smpai g sana beberapa kali gak la. sampai mlm pun ada.






so tu la sedikit sebanyak kerja group aku. tu dah submit awal bulan 11. skrg da msuk final project. buat urban design. site kat bandung. akan ada entry berasingan ttg trip ktorg ke bandung tu.
bagi aku studio life kt palam ni boring sikit sbb studio ni bukan dpt kt ktorg permanet. ye lah nama pun PFI, so dia bukan hakmilik uitm, tapi sewaan. so bnyk la rules yg mengarut2. tak best betul. harap cantik je, tapi haram takdak soul.








Ahli2 studio yg baru. kitorg 32. plg sikit dlm batch master. diorg selalunya dlm 34-36 org. dan studio kali ni agak unik sbb bdak2 SI plg bnyk. selalunya bdak2 SI dgn SA balance, dan bdak2 U lain xbnyk. kali ni, SI bnyk, SA sikti dan bnyk dari U lain. ada UIA 6 org dgn UTM sorg. SA 6 org je. the rest dari SI. best gak la, sbb environment yg agak baru, org2 yg agak baru, getting to know each other, exchanging ideas, learning a lot.

utk event2 kt sni lebih kurg mcm SI tp ada kelainan sikit, mcm dulu satu studio pegang semua event, kali ni setiap studio ada event2  yg diorg pegang tapi  so load utk satu tudio utk baut event tu xde la bnyk sgt, tp gayanya jadi mcm susah balik, sbb bila ada upper studio yg handle event jd susah gak sbb diorg dah senior so nak ikut kepala diorg je la, wlpun diorg bsc je, tp ssh r sbb dak2 master mcm xnk join sgt benda2 cmni, tp ape pun jd mcm ssh sikit la. tp xkisah pun. pada aku aku dah xnk fikir da psal benda2 archisa ni. ckup la 5 tahun aku kt SI. dah 2 tahun lebih dah aku tggl benda2 ni..

aku dtg sni nk bljar je, nak habiskan je PART 2. tu je. kalo boleh xmo extend. nak bagi ngam2 2 tahun gak in shaa Allah.

so ni je lah bait2 tulisan aku kali ni. luls
aku pun da xsempat nak tulis. padahal sebenarnya aku ni mmg nk tulis bnyk lagi benda. biasalah aku kan xsuka tulis satu benda tu singkat2, ni pun aku terpaksa tahan sbb takut terlalu panjang dan time consuming. walaupun cuti aku da la bnyk keja. cuti 9 hari(sabtu smpai ahad. aku balik 4 hari je. jumaat pagi smpai selasa tghri. xbwk pc sbb dah tahu confirm xboleh buat keja punya.
bnyk gilos keja ni.  nnt bila cuti sem kalo ada masa dan ada mood aku akan update kemudian kejadian2 sepanjang sem 1 ni nnt ye.
hoho

chowzs~


p/s : oh btw INDERALOKA tu nama studio kitorg. maksud dia kayangan~





No comments:

Post a Comment