Tuesday, November 25, 2014

Uncle Kadir

Pada hari isnin 20 hrbln 10 hrtu pak cik aku, uncle Kadir ismail jatuh pengsan kt restoran Nasmir Bndar Perda. waktu tu diorg cuma berdua, uncle dgn wife dia yg aku pggl Cik Tah. diorg baru je hantar Farid(anak diorg, kazen akulah kiranya) ke Politeknik Seberang Prai sbb ade test & presentation. it was very short notice. Farid dpt mesej tu pagi tu utk test tghri on the same day. so bergegas dari taiping ke penang.

Msa kejadian farid dah hantar masuk poli. Cik Tah & uncle pegi mkn. belum sempat apa2 br nak masuk kedai uncle trus collapse. nasib baik org ramai tolong. mase tu aku kt ofis, dpt call dr abah ckp uncle pengsan kt Nasmir Bndar Perda & sruh g tgk sbb abah br je g meeting kt penang xboleh dtg. shortly after tgh siap nak kuar ofis mak call ofis ckp kt abg Rizal(technical executive) utk follow aku. so kami pergi berdua. sampai kt sana. uncle dah terbaring. ada lak sorg budak ni pangku kepala uncle dgn riba dia. igtkn dia sedara uncle ke apa, rupanya dia stranger yg kebetulan ada kt situ. bagus betul budak tu. moga Allah balaslah kebaikan insan tersebut. jadi mase kt sane tggu ambulans xsmpai2, da dkt 20 min. then yg rmai2 kt situ pun suggest utk bwk uncle ke hospital terus. dipendekkan cerita rmai2 agkt bwk masuk keta wira, uncle baring kt belakang, ciktah pangku uncle. aku bwk keta abg rizal guide jln nak p hospital seberang jawa. smpai masuk emergency, lpas tu mak sampai, aku & abg rizal pun balik opis. xlama aku dok opis tu lpas tu aku trus g hospital balik. smpai sana ikut mak g amek kereta cik tah yg tggl kt nasmir & bwk smula ke hospital. lepas tu balik ke perda utk amek farid utk bwk ke hospital. penat. dgn puasa lg. buka puasa dgn air teh ais je. tu pun lmbt sikit sbb otw ke hospital dgn Farid, jamm sepanjang jln. maghrib tu balik, smpai rmah baru dpt makan. cdgnya nak balik taiping mlm tu utk buat persiapan apa yg patut mcm baju2 cik tah, ubat uncle, ubat cik tah, medical file uncle, etc2..
sebabnya masa datang tu kalut2 sehelai sepinggang je. dlm keadaan yg sgt xready.

Menurut ceritanya, insiden ni berlaku sbb nak hantar Farid ke Poli tu la. ade ke lecturer tu nak buat final test & final presentation last minute gila2 time study leave dgn very short notice? pagi tu sms ckp ada test & presentation tghri tu? gila. ni poli bukan sekolah.. org dtg dr seluruh semenanjung kot. dgrnya ramai yg xdpt dtg yg mna dok jauh2 mcm kelantan tu. habis carry mark mcm tu je.
aku dgr tu aku menyirap jer!! tak guna punya lecturer dia la penyebab uncle jadi mcm ni. sebabnya pagi tu lagi uncle dah xsihat. cik tah ckp uncle muntah. sblum ni pun pernh dah 2,3 kali g spital taiping. uncle mmg xsihat. diabetis, jantung. kaki bengkak susah jalan. kalo x mmg cik tah nak bwk uncle ke hospital taping tp sbb dah farid nak kena g poli. kalau naik bas mmg xdan la.. dpt msj dlm kul 9,10 pagi tu then kata ada test kul 12. gilo!!!
xpernah dibuat org woi buat bnda yg panting mcm tu on study leave on very2 short notice. aku pun jadi student gak. aku tau la. aku fhm la org2 yg mengajar ni. Family aku brapa ramai cikgu, brapa ramai lecturer. mak aku sndri cikgu. aku ngaku la kdg2 bnda ni jadi sbbnya dtg dr student gak. lect bg date sruh hntr assgnment. xhantar, mntak tgguh. atau xramai yg hntr on time. ada yg hntr tepi cincai. lect ni kdg2 baik bg peluang utk repair balik. lect pun xmo la nak fail kan student sbb nnt dia kena jwb lak awat rmai yg yg fail. dan lect gak kena jaga standard xkan nak lepaskan student yg xberkualiti. mesti kena ajar. TAPI kalo yg mcm ni xboleh dimaafkan! kalo dah tau test or presentation xdpt buat dlm masa yg ditetapkan, kalau kena buat lebih masa then kena dah tetapkan tarikh. bincang dgn student. tetapkan tarikh awal2 supaya org tahu. kalo xmo bincag pun xpe tp dah inform awal2. org boleh plan & ready. ni x. dah la ada test, final presentation plak tu. bnda besar weyyy!! bukan kecik. kalo setakat kelas biasa je xpe la. huh! nak marah pun xguna. bnda da lepas.

Berbalik kpd cerita uncle td, mlm tu xjadi ke taiping. esok tu baru ke taiping. aku & farid je g sana. lepas dptkn ap yg patut, kami balik. mlm tu anak2 uncle semua turun penang. mlm tu tp xdpt masuk sbb uncle dlm ICU. dipendekkan cerita uncle dok ICU selama 3 hari, CCU 3 hari, & wad biasa 3 hari. total 9 hari. lepas tu bawak balik ke rumah aku kt Bertam. Masa tu abg Faizal(salah seorang anak uncle) ada stay kt rmah skali tmn uncle & tolong angkat utk mandi & pkai baju etc sbb uncle xleh jalan. Hari ahad tu 1 november tghri tu bwk uncle ke IJN KL guna St. John ambulans. The rest anak2 uncle kt sana yg selesaikan.



Pada hari rabu 12 november dlm pkul 8 pagi uncle telah kembali ke rahmatullah. Uncle meninggal di IJN. masa tu ada Farid, Che Tah. Al fatihah kpd uncle Kadir Ismail. Uncle dikebumikan di putrajaya petang tu lepas asar. kami sempat sampai kt sana waktu baca talkin.






No comments:

Post a Comment