Sunday, July 7, 2013

kahwin awal

Assalammualaikum semua
ehem2... entry kali ni agak menarik sikit & antara topik yg agak hot sekarang
so, hari ni aku nk ceritakan pasal view aku ttg kahwin awal
spt yg kita dah tau psal kebaikan kawin awal ni. bnyk da kta dgr ustaz2, pakar motivasi, blog2, laman2 web rasmi, rancangan tv, majalah, artikel & pelbagai sumber dah olah psal bnda ni.
skrg ni ak nk ceritakan view aku lak.

pada aku kahwin awal ni sgt bgus. aku setuju. bg aku kalo kahwin awal terutama time dua-dua msih belajar ni nmpk sweet sgt. hehehe



kita dah sedia tahu psal tuntutan islam dlm pernikahan & ada alternatif lain spt nikah gantung. ape tu nikah gantung, ialah bernikah mcm biasa ttp sbb msih belajar, jadi suami xperlu tanggung penuh isteri. means that dua-dua msih dlm saraan ibu bapa la kan or funding drpd PT or biasiswa atau pun sumber2 lain. bagi aku, sapa2 yg nk nikah tu, dah cukup syarat, da ckup karekter yg baik & mndapat persetujuan parent, maka cepat2lah.


baik.

masalah.

orang ckp kahwin awal ni susah sbb orang cakap kewangan tak stabil lagi, macam mana nak sara bini, nk beli rumah kereta, nak menguruskan hal rumah tangga sebab masih belum matang, kurang terbina karekter yg unggul, dan paling utama darah muda yg panas dan tak sabar. orang akan jawab = yakin dengan Allah. berdoa kepada-Nya. kalo nk tunggu ready, smpai bila pun xready, so, kena ambil tanggungjawab tu dan pikul sndiri. develop in time. belum cuba belum tahu. orang ckp kahwin ni murah rezeki, Allah akan beri rezeki dgn apa cara sekali pun kadang2 tanpa kita duga. yes that is true. tapi ingat kena bnyk bersabar la. dugaan mmg pasti menguji. tak dinafikan yg dengan perkahwinan ni akan boost bnda2 lain sbb Allah tolong. ssb ada sesuatu yg kta kejar. so jadi pendorong utk berusaha lebih kental. dan jugak mana tahu tiba2 jadi pandai, ttb jadi rajin, sbb Allah tanamkan sifat2 tu dlm diri kita, sbb berkatnya hubungan yang halal tu.



lagipun ada kajian mengatakan kalo kahwin lmbt ni anak kurang bijak lak... so kena la kawin awal utk dpt anak yg lebih bijak.. hehe





kita dah sedia tahu psal tuntutan islam. so nk kahwin cepat sbb nk ikut islam. tetapi adakah kita ikut islam betul2?? the way of islam yg sebenar dari awal smpai habis? adakah kita memenuhi ciri2 muslim unggul? psal kahwin laju je sembang kencang psal islam. tapi cermin balik diri ni. solat 5 waktu terjaga tak? cukup? awal waktu? solat berjemaah di surau/masjid seminggu berapa kali pegi? kuliah agama kerap x attend? Al Quran baca berapa kerap? tahap kesabaran kita macam mana? macam mana nk lead orang lain sedangkan kita pun terkial2??? bila dgr orang cerita or tgk dlm movie, drama, novel laki bini leh go through so much & akhirnya berjaya dan bahagia. come on, be realistic. ingat senang ke nk jadi cmtu? kalo ada betul2 pun 1 dlm 1000/ are you sure you are in that 1 in 1000?? think bout it
memanglah orang kata kita xperfect, sampai bila pun xkawin sbb manusia mmg xperfect, but there is fine line between ready and not.

aku sebut ni bukan aku membantah, but questioning ourselves. pada aku, aku tau aku belum ready, sbb aku tau aku ni short tempered. tahap kesabaran aku sgt rendah. suka buat keputusan tanpa pikir pnjg or thinks too much & end up xbuat decision langsung. ilmu agama aku sgt cetek. solat aku terabur. yeah. bnyk yg aku kena pelajari. bnyk yg aku kena improve. aku mmg sedang improve skg ni. bukan xbuat apa2.
aku ni bukan apa, kes cerai skarang ni meningkat dgn bnyk. thats a fact. satu hal pulak, succes yg unggul bagi syaitan adalah memecahbelahkan rumahtangga atau ikatan pernikahan. tak ada berita yg gembira bagi syaitan2 ni melainkan dgr ada antara mereka berjaya memusnahkan rumah tangga.
kita bukan brckp mengenai individu, tetepi ummah. bukan bercerita ttg dunia semata-mata tetapi smpai ke akhirat. Pernikahan dan zuriat adalah pelaburan bagi negara dan pelaburan saham akhirat bagi ibu bapa. contohny kalo xbesarkan anak dengan baik,(biasalah orang muda ni xsabar & kurg matang sesetengahnya) jadi kemungkinan besar anak2 tersebut akn membesar & menjadi tak baik. tambah2 kalau ibubapanya yang kurang didikan agama, kurang mendidik anak dengan acuan agama, malah kalau moral pun tak diajar dgn baik, atau lebih teruk dilepaskan begitu saja sbb parent tu bergaduh contohnya, apekah masa depan anak tersebut? ni lah yang jadi skrg. pergaulan bebas, dadah, isap rokok, rempit, ponteng sekolah, kurang ajar, dan macam2 gejala sosial & masalah remaja sekarang.

baiklah, memanglah kita ni manusia biasa, mudah tergoda, jadi peranan ustaz2 lah yg datang utk mendidik golongan muda skrg ni. cthnya ustaz shamsuri, ustaz azhar idrus, ustaz kazim, ustaz don, etc. jadi kepada merekalah kita rujuk. jangan sekali kali kita hina diorg ni.

lagi satu psal kewangan. risau lak. dgn skrg ni harga melambung lambung tinggi rumah la, barangan keperluan semua tu. tu baru basic need. bnda2 lain? kita ni manusia. ada kehendak, ada nafsu. kalo kewangan xkukuh xdpt la kita nk beli itu ini.. nk bershoping la, nk berjalan la, nk beli superbike la, nk beli kereta la. kalo kawin time kewangan xkukuh, mybe kita cuma dpt beli ape yg perlu je la. mmg boleh survive, tapi kalo tgk org pakai henpon mahal ke baju jenama ke, sorry xdpt merasa lah. sblum kawin lg da kena berjimat cermat. kalo skrg pun dok hisap rokok berbatang2 kt benda yang haram tu, susah la. da la membazir, haram plak tu. rosakkan kesihatan. rosakkan benih. so, cmne tu? tu blum kira bli game, bli konsol, bli game point, bli baju/kasut mahal2, g melepak smua tu. so, kena beringat la bg yg nk kawin tu.  nnt bila da kawin kurg sket kebebasan nk kuar lepak ngan membe2. bini xkan nk selalu tggl. xkn nk bwk skali kot kalo kerap kan. so beringat la. aku bukan nk halang, but bnda ni kta kena perpare, sbb perkahwinan ni bkn senang. aku tau aku bukan ada experience pun dlm marriage ni tp aku ada bnyk sgt contoh xbaik yg aku tgk dkt dgn aku. kes cerai, kes putus tunang, kes kawin awal tp xreti jaga bini elok2.. sedih. tapi ada je yg ok, bukan xde...
perkara yang menjadi isu satu lagi bab majlis tu. penuh dgn pembaziran, upacara yang ntah apa2 dan mcm2 lagi. kalau boleh kurangkan la. sbb masyarakat ni dah sakit, kenduri msti grand, so orang muda xleh kawin sbb xde duit. sedih. bab hantaran lagi mahal. ada orang cakap utk menunjukkan komitmen laki tu utk bakal isteri dia, dia mst la cari duit sbg tnda setia, sanggup & pengorbanan utk bakal isteri dia. tetapi islam meletakkan hantaran paling baik adalah plg murah. hmm.. aku pun xtau nk ckp cmna psal bnda ni. ntah la...

Islam mmg perfect sbnrnya. tapi kita kena ikut acuan islam tu dgn sebenar-benarnya. bagi lelaki la, aurat yg senang pun xterjaga, pkai short time melepak or main sukan, isap rokok, mencarut xhabih2, cemana la nak jadi imam? cemana nak lead bini? aku sndri pun tergolong dlm kelompok tu sbnrnya. ak ingin berubah. ak pilih utk ubah diri sndri dlu, baru nak ubah org lain. baru nak lead orang lain.

islam mmg meraikan perkahwinan awal ni.
tapi jgn lupa, islam juga menyuruh kita meraikan tetamu(musafir). skarng ni, ade ke kalo org ketuk pintu umah kita, kta langsung xkenal dia ni ntah sape2, die ckp die musafir & nak tumpang skjap sblm teruskan perjalanan. apa kata anda? kalau dalam islam menyuruh kita ambil dia, bg dia mkn, entertain dia. skrg ni, ade ke kita nak buat? dgn mcm2 kes skrg ni, orang tepi jln tahan kita pun dah cuak, gelabah, apetah lg bwk msuk umah, tumpang tdo, bg makan semua. lagi satu bab sedekah, hadith mengatakan Rasululah s.a.w kalau kita terserempak dgn peminta sedekah, jgn kita kosongkan tangannya. maksudnya, kena bagi sedekah wlaupun sikit. kalo ada org mntk sedekah, kita bagi x tiap yg kta jumpa?
nampak x ap yg aku nak sampaikan ni???


As a conclusion sgt2 bnyk bnda yg kta kena tangani dlm isu kahwin awal. bnda baik, kalau kena caranya. tapi kalau xkena caranya jadi xbaik. ambil contoh yang mudah, dadah tu bnda bagus, sbb ubat, tp salah guna, haru jadinya. so, bukan lah perkawinan awal tu yg msalah, ttp masalah dgn individu. msalah individu ni plak akhirnay kan jadi masalah ummah dan negara.







P/S:bagi aku sendiri, aku nk dptkan LAM part 2 baru aku kawin. sblum tu kalo boleh aku nk buat umrah dulu baru kahwin. in shaa Allah lepas grad bsc science ni aku akn g dgn parent aku. moga2 berkat doa di tanah suci, di depan kaabah, di makan ibrahim, Allah akan makbulkan doa aku utk menjadi insan yg lebih baik & pertemukan aku dgn jodoh yang terbaik utk aku.





No comments:

Post a Comment