Tuesday, July 9, 2013

untuk kaum adam

Assalammualaikum & selamat sejahtera kpd pembaca setia(if there's any durh.. lol). penulisan kali ini adalah mengkhususkan pasal pandangan lelaki trhadap wanita.

maksud tajuk kali adalah double standard oleh lelaki terhadap wanita. utk semua segi la contohnya psal bab umpat. orang laki slalu ckp pompuan mmg suka mengumpat la ape la.. padahal lelaki pun same je... ngumpat gak. gosip pun gitu. laki pun gosip gak. tp kebiasaannya orang laki ni xpernah nak ngaku. ade ke ckp mase ngumpat tu sesi kritik. sesi kritik bkn cmtu beb, sesi kritik ckp depan2, bkn ckp belakang2. dlm islam pun kalau bertujuan nak menambahbaik sesuatu sifat yang buruk trhadap sesorang kita bincang dgn niat yg baik, kemudian bagitau kt orang tu ttg hasil yg dibincangkan. slowtalk dgn dia bgtau ap kelemahan/or apa yg kta xsuka perangai dia. ni x, kutuk2, lpas tu habis kt situ je. apah pun xdapat. dpt dosa ada la. memang la susah nk buat mcm tu, tapi kalau dah xboleh nk buat cara betul, bila dah buat salah tu xyah la nak deny lagi ap yang kita buat tu salah. ni x, nk mempertahankan jugak benang yg basah tu. ego betul. niat xmenghalalkan cara. lagipun cara yg betul ada kan, so guna la cara yg btul tu. kalo buat bnda salah, tu ngaku je la. nape susah sgt?

yang kedua bab pemakaian. orang laki slalu marah kt orang pompuan yg berhias2, katanya ikut islam pompuan xyah hias lebih, ckup sekadar tutup aurat. yes itu betul, but lumrah kehidupan dan sifat2 manusia yang suka kpd kecantikan dan ingin cantik. asalkan tutup aurat dgn sempurna & xbermekap2 dgn over & xpkai wangian terlalu wangi & tajam, xkisah la. pakai la tudung mcmna pun lilit2 ke, buat la cmna pun asalkan tutup dada, xnmpk tengkuk, & xde sanggul tinggi okeh da tu. biar la orang nak bergaya. cuba kita fikir balik. kita lelaki aurat mudah. yang tu pun xleh nak jaga... bersukan pkai short, wlpn ad pendapat sbnrnya sedikit dr permukaan lutut tu bukanlah aurat, but still, kenapa perlu pkai short? pkai la sluar 3/4 or suar pnjg truih. lg 1, kalo kita ikut mcm apa yg kita kata kt orang perempuan, pkai sekadar menutup aurat, kita lelaki ni mkna xyah beli jeans yg stail2 tu. beli jeans yg kosong, plain, xde corak2 kesan lusuh tu, xde belang, xde cutting pelik2. straight cut semua. besar. xde yg cawat pendek nmpk boxer. suma cawat tinggi pkai paras pusat. baju xde yg fit. semua longgar. besar gelebeh. xde yg corak stail2. plain semua. boleh ke? tak kan? mcm tu la. walaupun mmg la xsama laki dgn pompuan sbb pompuan fitnah lagi besar, taraf pompuan lg tinggi, pompuan kena jaga maruah and what not, but sebelum kita kata apa2, cuba buat dlu yg atas tu. lpas ni xyah pkai jeans lusuh tu, g bli suar straight cut, cawat tinggi, kalo jeans tu plain je warna dia, t shirt besar, pakai mcm tu hari2, ke mana2 pun. g kelas, g mkn, g kenduri, g tgk wyg, g lepak. ha, try la buat... lpas tu buat cmtu sampai bila2. agak boleh ke? kalo boleh, alhamdulilah, kalau xbole, jd jgn banyak bunyi.

1 lg bab kewangan. orang laki slalu ckp pompuan bazir kt fesyen. laki pun apa kurangnya. tapi bazir kt lain r. kt phone, moto, kereta, game, komputer, rokok... fesyen pun ada gak, ksut futsal, ksut bola, bola, jersi etc. laki mmg ad reason dia buat mcm tu. pompuan pun ader gak. itu kehendak. itu nafsu. itu naluri normal sbg manusia. view setiap orang lain2 so, xyah la nk kutuk orang lain & anggap diri tu better. samo jah sumo. supo blako. bede'oh...

kadang2 kita ni bila orang nk berubah sikit, kta ckp kt dia bajet bgus la, bajet alim la ape la... kita kutuk mcm2.. kta point out kelemahan2 dia yang lain... come on man!! nk berubah bkn senang.. sikit2.. mmg patut berubah semua skaligus, but kta ni manusia. lemah. so, sikit2 xpe la. mmg la mati tu xmengenal umo, but kalau kita btul2 ad niat & sedang berusaha, ikhlas, da cukup. yg lain terserah kpd dia dan Allah. kita da bnyk dgr kisah2 di zaman nabi, zaman sahabat, tabi & tabi'in di mana amalan awal tu xsemestinya jamin syurga. ada ahli ibadat spnjg hdup, tp suatu hari syaitan dpt hasut dia ukt lakukan kejahatan sebb da fkir baik sgt. lpas tu, mati dlm keadaan fasik. ad juga kaki maksiat tp ttiba2 bertaubat, xdan berbubah, maut menjemput, dan trus dpt syurga. susah nk berubha ni. at least orang tu berubah, kita?? kita ni berubah x? ad x perubahan positif kt kita? or kita ni takuk lama? fikir2kan la. nk berubah ni ckup susah. yg merokok tu trus sruh brenti saat ni gak. leh? xleh kan... yg pkai short tu saat ni, trus pakai suar pnjg, jgn keluar pkai short dah. boleh? susah kan? kita ni selalu mencarut, mulai hari ni trus jgn mencarut langsung dah!! impossible kn? so, jgn kita perlekehkan orang. please. aku tau aku ni pun bukan kategori baik pun. jauh lagi. sama2 la kita beringat ye.

kadang2 aku sedih bila mengenangkan keadaan yg berlaku sekarang ni. iye lah mcm2 kita tgk peel orang. yang baik tu nmpk je luar baik tp busuk giler kt dlm tu. bila dah mengata kt orang, fuh.. aku bkn nak mengutuk, dan bukan nak kata kt orang. aku tau bukan semua perfet tapi, kadang2 kita terlepas pandang yg kita ni macam terlalu perfect sgt ... so, itulah yang plg masalah sekali dlm fikiran aku. aku bukan serabut fikirkan masalah org lain, but masalah ni dah jadi mslh semua orang. cukup2 la kita dok kata kt orang(note to self also)

kalo korg dah baca ni but still xsedar dan xngaku lagi, aku xtau la nak kata apa.......  I rest my case. wassalam

p/s: aku ckp mcm2 kt sni, bukanlah bermakna aku keyboard warrior. nampak mcm aku bnyk back up perempuan bukan bermakna aku feminist. im a realist. aku point out benda yg aku rasa betul, dan adil both side. aku sbnrnya nak ckp depan2 gak, but pandangan aku xdidengar. ak selalu dipangkah sbb selalunya pandangan aku berbeza dengan orang lain. kalo dlm perbincangan suara ak plg tenggelam sbb xde back up & ak xpandai berhujah. selalunya orang mmg xkan langsung nk dgr reasoning aku, mereka hanya nak dengar apa yang mereka mahu. if i stand up for myself, i ended bashed by others & end up jd bahan. Ni la dunia, suara minoriti mmg xakan didengar. hak dinafikan. kebebasan bersuara ditutup. itulah yang akan berlaku kalau keras lawan keras. api lawan api xkan kemana, lebih kpd kemusnahan. so, utk elakkan bnda jadi lebih buruk in future, aku lebih rela senyap. no point on debating with someone who want to win. only discuss with someone who seeks knowledge and truth. aku xde ilmu, ak xpndai bercakap, ak xde karisma, ak xde aura, ak xbijak dlm convince orang. orang da pndang slack kt aku. sometimes ad orang ckp bnda sama mcm ap yg ak ckp, tp dia xkena apa2 pun, kalau aku buat, laju je kena balik. hehe.. ak da biasa cm2.. dari kecik lg.. oh well, lantaklah......



No comments:

Post a Comment