Tuesday, August 9, 2016

Pokemon Go haram?

Assalammualaikum semua
ok kali ni aku nak sembang sikit pasal pengharaman pokemon go ni.
oklah mcm2 cerita kita dgr, macam2 pendapat dok ada.
ada yg mengkeji ulama.
ada yg kata kita ni biadab dgn ulama.

personally pada aku ulama dah keluarkan fatwa tu biarlah diorg. kita tak suka, jgn cakap apa2. diorg tu berilmu, cerdik, bijak dan lebih mengetahui banding dengan kita ni apa la sangat.
Tapi mereka juga manusia, tak lari dari salah dan silap. kadang2 diorg tak betul2 faham isu2 baru ni.
KDN yang org cerdik pandai pun boleh band ultraman. nampak tak kat situ?
lagi satu, tak semua ulama dlm jabatan berkaitan kerajaan ni boleh pakai sgt.
mintak maaf, bukan memperlekehkan ulama, tapi kita boleh lihat fatwa2 yg dikeluarkan sebelum ni. cukai itu haram, tapi fatwa kata harus? GST adalah cukai, patut haram tapi ulama berbahas dan memberikan bnyk penjelasan ttg ia harus?! macamana tu? tok guru dan ulama bukan kerajaan tetap kata haram.so macamana?
ada mufti yang menghukum pendemo jalanan sbg 'bughah' dan halal darahnya utk dibunuh?
benda2 mcm ni yg mmbuatkan kita ragu2 dgn fatwa yg dikeluarkan jabatan agama dan mufti.

nak main boleh tapi berpada2 la.
ni ada la info sikit aku bagi

Ulasan Faiz Ibrahim mengenai Pokemon Go
1. Pokemon Go, bukan macam game lain, melibatkan keselamatan negara sebab minta izin untuk rakam semua benda, guna GPS.
➡️ Dia bukan minta izin untuk rakam, dia minta permission untuk guna camera apps, GPS dan lain-lain untuk game jadi lebih interactive. Kalau tidak selesa dengan cara ini, bolehlah uninstall Facebook, Instagram, Twitter sebab itu lah super duper father punya guna GPS, camera apps dan segala butiran kita yang lain.
2. Pokemon Go tak boleh percaya, macamana kalau data semuanya jatuh dan dibocorkan? Habislah rahsia negara.
➡️ Apa yang saya faham, big-big company mempunyai polisi mereka sendiri untuk privasi pengguna mereka. Apple dan Android lagilah banyak ada data kita. Jadi korang boleh buang telefon korang sekarang.
Dan tutup sekali Waze, Google maps sebab dia pun boleh tahu lokasi, peta dan rahsia negara juga mungkin terbocor.
3. Dia boleh aim kita sebab dia dah kenal siapa kita. Facebook pun dah boleh scan muka orang tanpa perlu tag gambar.
➡️ Pertama sekali, kita semua ni siapa sampai dia nak aim kita? Pointer dekat universiti pun cukup-cukup makan. Keduanya, sistem Facebook boleh cam muka tu, dia dipanggil face recognition, dia akan calculate algorithm seperti jarak mata dengan hidung, jarak mulut dengan hidung. Tujuannya satu, untuk memudahkan kita tanpa perlu tag jika kita gunakan banyak kali wajah yang sama, mereka cuba jadikan pengalaman penggunaan Facebook lebih bernyawa.
4. Pokemon Go, itu haram, melalaikan.
➡️ Pada saya, ianya bergantung pada individu, kalau kau main sampai lupa diri, itu memudaratkan, itu jatuh haram. Tapi kalau kau setakat nak main saja-saja, lepak-lepak dan chill untuk release tension, itu tiada apa masalah. Tangkap Pokemon je pun.
5. Pokemon bermaksud, Akulah Yahudi, Pikachu bermaksud aku selamanya yahudi.
➡️ Ya, kaulah yahudi sebenarnya. Semua benda nak yahudikan. Cari makna maksud pokemon di Google. Namanya berasal daripada perkataan Jepun. Orang kita selalu macamtu, kalau tak suka atau takut dengan something, terus kaitkan dengan yahudi. Fitnah bukan sifat orang islam.
6. Itu agenda orang bukan islam untuk jatuhkan islam?
➡️ Kita takut dengan bayang-bayang kita sendiri dan fikiran kita sentiasa dimomokkan dengan orang cuba nak jatuhkan kita padahal kita yang selalu jatuhkan diri kita sendiri.
7. Nak main Pokemon Go.
➡️ Kau nak main, kau main. Kau tak nak main, tak perlulah nak condemn orang yang main.
Banyak lagi isu negara yang boleh kita debatkan sebenarnya.

tak mati pun kalau tak main, tapi kalau main pun takde la membunuh orang.
tapi ada pulak artikel yg mengatakan mufti tak mengharamkn pokemon go, cuma tak menggalakkan org main sbb banyak mudarat. kalo yg ni aku setuju. 
banyak benda yg ada mudarat kalau tak kena cara. pada aku berpada2 la.

dan lagi satu. mmg dah lumrah dan sentiasa terjadi. kerajaan akan menggunakan orang kuat agama yg memegang jawatan dlm keagamaan dlm kerajaan ini untuk menyuruh mereka terus mencari dan menjustifikasi tindakan mereka sbgai betul. ikut telunjuk meraka. dah terjadi dlm kerajaan umaiyah, abbasiyah dan turki uthmaniah. kerajaan menyuruh ulama' ni ikut ckp mereka. Tak mustahil masih terjadi sekarang.

No comments:

Post a Comment